Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Arteterapia |
Leczenie sztuką, czyli muzyką, plastyką, ruchem lub literaturą.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie
http://arteterapia.pl
[dostęp: 31.10.2018]
|
2. |
Bursa szkolna |
Placówka zapewniająca opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (uczniom klas VII i VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych w wieku do 24. roku życia. Bursa zapewnia wychowankom całodobową opiekę, warunki do nauki, pomoc w nauce, warunki do rozwijania zainteresowań i szczególnych uzdolnień, warunki umożliwiające uczestnictwo w kulturze, sporcie i turystyce.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
3. |
Czynności samoobsługowe |
Podstawowe czynności, niezbędne w codziennym życiu, które w pełni sprawny człowiek powinien wykonać samodzielnie.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
4. |
Domy wczasów dziecięcych |
Placówka przeznaczona do okresowego pobytu dzieci i młodzieży w celu wspierania ich fizycznego i psychicznego rozwoju oraz wzmocnienia ogólnej kondycji psychofizycznej i kształtowania zachowań prozdrowotnych, z wykorzystaniem lokalnych warunków klimatycznych. Dom wczasów dziecięcych prowadzi działalność dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Okres pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych nie powinien przekraczać 12 tygodni. Palcówka zapewnia wychowankom całodobową opiekę.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001606/O/D20171606.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
5. |
Empatia |
Umiejętność przyjęcia sposobu myślenia innych osób, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość (empatia poznawcza).
|
Aronson E., Wieczorkowska G.: Kontrola naszych myśli i uczuć. Santorski, Warszawa 2001
|
6. |
Internat |
Prowadzony przez szkołę zakład opiekuńczy dla uczniów pobierających naukę poza miejscem zamieszania.
|
Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2007
|
7. |
Interwencja kryzysowa |
Zespół działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin dotkniętych przemocą, w celu udzielania wsparcia osobom będącym w trudnych emocjonalnie sytuacjach, wywołanych kryzysami rodzinnymi, trudnościami wychowawczymi, problemami psychospołecznymi (brak środków finansowych, bezrobocie, przemoc w rodzinie, nadużywanie alkoholu), kłopotami emocjonalnymi (lęki, poczucie osamotnienia).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://www.rpo.gov.pl/pl/content/na-czym-polega-interwencja-kryzysowa
[dostęp: 31.10.2018]
|
8. |
Interwencyjne ośrodki preadopcyjne |
Placówka instytucjonalnej pieczy zastępczej, gdzie umieszczane są dzieci które wymagają specjalistycznej opieki i w okresie oczekiwania na przysposobienie nie mogą zostać umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
9. |
Młodzieżowe ośrodki socjoterapii |
Ośrodki wychowawcze prowadzone dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym są zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i socjoterapii oraz posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Do zadań ośrodka należy eliminowanie przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do samodzielnego, odpowiedzialnego życia po opuszczeniu ośrodka, zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001606/O/D20171606.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
10. |
Młodzieżowe ośrodki wychowawcze |
Ośrodki o charakterze resocjalizacyjno- wychowawczym lub resocjalizacyjno-rewalidacyjnym (w przypadku dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną) prowadzone dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i resocjalizacji.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001606/O/D20171606.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
11. |
Motywacja |
Zespół procesów psychicznych i fizjologicznych określający podłoże ludzkich zachowań i ich zmian. Procesy te ukierunkowują zachowanie jednostki na osiągnięcie określonych, istotnych dla niej stanów rzeczy, kierują wykonywaniem pewnych czynności tak, aby prowadziły do zamierzonych wyników. Jeśli człowiek jest świadomy wyniku wykonywanych czynności wówczas ten wynik będzie nazywany celem.
|
Miller W.R., Rollnick S.: Dialog motywujący. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014
|
12. |
Opiekun prawny |
Osoba, której powierzono sprawowanie opieki na zasadach określonych w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.infor.pl/prawo/dziecko-i-prawo/wladza-rodzicielska/686618,Jakie-sa-obowiazki-opiekuna-maloletniego.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
13. |
Opór |
Zjawisko odkryte i opisane przez psychoanalityków, którzy ujmują je jako wewnętrzną siłę przeciwdziałającą postępowi w psychoterapii, zmianie pacjenta, a także wszystko to, co zawarte jest w słowach czy działaniach, które utrudniają pacjentowi dostęp do nieświadomości.
|
Grzesiuk Lidia (red.): Psychoterapia. Teoria. ENETEIA, Warszawa 2005
|
14. |
Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze |
Ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Dzieci i młodzież są przyjmowane do ośrodków tego typu nie wcześniej niż po ukończeniu 3. roku życia. Pobyt trwa nie dłużej niż do końca roku, w którym wychowanek kończy 25. rok życia.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001606/O/D20171606.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
15. |
Otwartość poznawcza |
Postawa intelektualna pozwalająca na przyjmowanie szerokiej perspektywy, aktywne poszukiwanie wiedzy i uczenie się nowych strategii poznawczych.
|
Definicja sformułowana przez zespół ekspercki na podstawie: Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz - Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
|
16. |
Piecza zastępcza |
System, na który składa się zespół osób, instytucji i działań mających na celu zapewnienie czasowej opieki i wychowania dzieciom w przypadkach niemożności sprawowania opieki i wychowania przez rodziców.
Jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej są jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego wykonujące zadania w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, placówki wsparcia dziennego, organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, placówki opiekuńczo-wychowawcze, regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, interwencyjne ośrodki preadopcyjne, ośrodki adopcyjne oraz podmioty, którym zlecono realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
17. |
Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu interwencyjnego |
Jeden z typów placówek opiekuńczo-wychowawczych działających w systemie pieczy zastępczej. Jej zadaniem jest doraźna opieka nad dzieckiem w czasie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności placówka jest obowiązana przyjąć dziecko w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki. Pobyt dziecka w tego typu placówce nie może trwać dłużej niż 3 miesiące (np. pogotowia opiekuńcze).
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
18. |
Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego |
Jeden z typów placówek opiekuńczo-wychowawczych działających w systemie pieczy zastępczej. Placówka wychowuje dzieci w różnym wieku, w tym dorastające i usamodzielniające się, umożliwia wspólne wychowanie i opiekę licznemu rodzeństwu.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
19. |
Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego |
Jeden z typów placówek opiekuńczo-wychowawczych działających w systemie pieczy zastępczej. Zapewnia dziecku opiekę całodobową i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby. Zapewnia zajęcia wychowawcze, socjoterapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące braki w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiednią rehabilitację i zajęcia rewalidacyjne.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
20. |
Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu specjalistyczno - terapeutycznego |
Jeden z typów placówek opiekuńczo-wychowawczych działających w systemie pieczy zastępczej. Sprawuje opiekę nad dzieckiem o indywidualnych potrzebach, w szczególności: legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności, wymagającym stosowania specjalnych metod wychowawczych i specjalistycznej terapii lub wymagającym wyrównywania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych. Placówka zapewnia zajęcia wychowawcze, socjoterapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące braki w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiednią rehabilitację i zajęcia rewalidacyjne
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
21. |
Policyjna izba dziecka |
Placówka, w której można umieścić nieletniego, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że popełnił czyn karalny, a zachodzi uzasadniona obawa ukrycia się nieletniego lub zatarcia śladów tego czynu, albo gdy nie można ustalić tożsamości nieletniego
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19820350228/U/D19820228Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
22. |
Praca opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjna |
Ogół wzajemnych oddziaływań między wychowawcą, opiekunem a wychowankiem, podopiecznym odbywających się w ramach określonej formy opieki.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
23. |
Praca podwórkowa |
Forma pracy wychowawców placówek wsparcia dziennego realizujących zadania głównie animacyjne i socjoterapeutyczne.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
24. |
Profilaktyka uzależnień |
Świadome działanie nastawione na jednostki lub grupy społeczne mające na celu ograniczanie rozmiarów używania lub nadużywania substancji psychoaktywnych oraz zapobieganie różnorodnym problemom z tym związanym zanim one wystąpią.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.profnet.org.pl
[dostęp: 31.10.2018]
|
25. |
Psychoterapia |
Działania polegające na wykorzystaniu środków psychologicznych do leczenia oraz korygowania zaburzeń czynności procesów psychicznych i osobowości lub procesów somatycznych i funkcji narządów.
|
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M.: Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
|
26. |
Regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne |
Placówka instytucjonalnej pieczy zastępczej, gdzie umieszczane są dzieci wymagające szczególnej opieki, które ze względu na stan zdrowia wymagający stosowania specjalistycznej opieki i rehabilitacji nie mogą zostać umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej lub w placówce opiekuńczo—wychowawczej.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111490887/U/D20110887Lj.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
27. |
Socjoterapia |
Jedna z metod leczenia zaburzeń psychicznych jednostki przez oddziaływania społeczno-środowiskowe oraz interpersonalne.
|
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M.: Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
|
28. |
Specjalne ośrodki wychowawcze i szkolno-wychowawcze |
Ośrodki prowadzone dla dzieci i młodzieży:
- niesłyszących i słabosłyszących;
- niewidomych i słabowidzących;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym (ośrodki wychowawcze).
- W skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego wchodzi co najmniej jedna szkoła podstawowa specjalna lub szkoła ponadpodstawowa specjalna.
- Ośrodki tego typu zapewniają wychowankom opiekę całodobową.
|
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001606/O/D20171606.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
29. |
Świetlica szkolna |
Przyszkolna placówka opiekuńczo-wychowawcza dla pozostających w szkole po zakończeniu lekcji uczniów, których rodzice nie mogą zapewnić dzieciom należytej opieki.
|
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M.: Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
|
30. |
Terapia pedagogiczna |
Działania, których celem jest przywracanie za pomocą metod i środków oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na korektę, kompensację zaburzonych u danej jednostki funkcji oraz rekonstrukcję systemu wiadomości i umiejętności szkolnych.
|
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M.: Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
|
31. |
Wychowawca |
Osoba zajmująca się wychowywaniem dzieci, młodzieży bądź dorosłych, mając do tego formalne kwalifikacje, a więc w zasadzie studia wyższe.
|
Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2007
|
32. |
Wypalenie zawodowe |
Jedna z wielu możliwych reakcji organizmu na chroniczny stres związany z pracą w zawodach, których wspólną cechą jest ciągły kontakt z ludźmi i zaangażowanie emocjonalne w ich problemy.
|
Pilch T. (red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2007
|
33. |
Zachowania kompulsywne |
Przymusowe czynności czy rytuały wykonywane stereotypowo wielokrotnie powtarzane, postrzegane jako zapobiegające jakimś wysoce nieprawdopodobnym wydarzeniom, często dotyczącym wyrządzenia krzywdy sobie lub komuś.
|
Gałecki P., Szulac A.: Psychiatria. Edra Urban & Partner, Wrocław 2018
|
34. |
Zajęcia rewalidacyjne |
Proces dydaktyczno-wychowawczo-terapeutyczny z zaplanowanymi celami dostosowanymi indywidualnie dla każdego ucznia ze względu na ogromną różnorodność zaburzeń. Są to między innymi: zaburzenia rozwoju mowy, deficyty w zakresie sprawności analizatora wzrokowego i słuchowego, zaburzenia lateralizacji, sprawności motorycznej i manualnej, zaburzenia emocjonalne oraz wady postawy.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie Zaremba L.: Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017
|
35. |
Zakład poprawczy |
Placówka resocjalizacyjna dla nieletnich od 13 do 21 roku życia, której zadaniem jest prowadzenie działań wychowawczych poprzez nauczanie, wychowanie, przygotowanie do zawodu oraz organizację wolnego czasu.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000487/O/D20170487.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|