Nieodpłatna pomoc prawna

Print Drukuj

Nieodpłatna pomoc prawna i poradnictwo obywatelskie przysługuje osobom, które nie mogą ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym przedsiębiorcom jednoosobowym. Osoby uprawnione muszą złożyć oświadczenie o swojej sytuacji finansowej oraz, w przypadku działalności gospodarczej, o niezatrudnianiu innych osób w ostatnim roku. Zakres nieodpłatnej pomocy prawnej obejmuje informowanie o obowiązującym stanie prawnym, wskazywanie sposobów rozwiązania problemu prawnego, sporządzanie projektów pism oraz mediację.

Poradnictwo obywatelskie koncentruje się na podnoszeniu świadomości uprawnionych o ich prawach oraz wsparciu w samodzielnym rozwiązywaniu problemów, w tym spraw dotyczących zadłużenia i zabezpieczenia społecznego. Osoby korzystające z tych usług mogą przekazać opinię o pomocy prawnej poprzez dobrowolne wypełnienie karty pomocy.

Ta karta może być przekazywana w formie papierowej lub elektronicznej, a osoby ze szczególnymi potrzebami mają dodatkowe możliwości przekazania opinii. Wypełnienie karty pomocy jest dobrowolne.

Informacje o wybranych załącznikach

  • Plakat NPP_2024.pdf:

    Załącznik zawiera informacje o nieodpłatnej pomocy prawnej i mediacji dostępnej w powiecie koszalińskim dla osób, które nie mogą pokryć kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Wymienione są lokalizacje oraz godziny otwarcia punktów, w których można uzyskać tę pomoc.

  • Informacja pomoc prawna.pdf:

    Załącznik dotyczy zasad przyznawania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dla osób, które nie mogą ponieść kosztów odpłatnej pomocy. Kluczowym punktem jest konieczność złożenia pisemnego oświadczenia przez osobę uprawnioną, które potwierdza jej sytuację finansową oraz wskazuje na zakres oferowanej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.



Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1) poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną", o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub
spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym,
sądowoadministracyjnym, lub
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjunym, lub
3a) nieodpłatną mediację, lub
4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach
postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
1) działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego,
2) nieodpłatną mediację.

Osoba uprawniona ma możliwość przekazania opinii o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim poprzez dobrowolne wypełnienie części B karty pomocy.

Po udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim osobie uprawnionej przekazuje się część B karty pomocy,
uprzednio wypełnioną w zakresie danych zawartych w pkt 1, w postaci papierowej lub elektronicznej.
Część B karty pomocy może być przekazywana przez osoby uprawnione poprzez wypełnienie ankiety w miejscu świadczenia pomocy i umieszczeniu jej w
urnienlub przekazywana drogą elektroniczną bezpośrednio do urzędu starostwa powiatowego. Osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w art. 2 pkt 3
ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, mogą przekazywać opinię o udzielonej pomocy także listownie
lub pod wskazanym nr tel. 790 700 695.

WYPEŁNIENIE CZĘŚCI B KARTY POMOCY JEST DOBROWOLNE.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu