Czym jest pośrednictwo pracy?
Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych usług rynku pracy, realizowaną przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy na rzecz poszukujących pracy oraz pracodawców.
Jeżeli jesteś osobą szukającą pracy to w ramach usługi możesz uzyskać informacje o ofertach pracy, organizowanych giełdach i targach pracy, a także możliwościach skorzystania z innej pomocy oferowanej przez urząd w sytuacji, gdy twoje potrzeby są większe niż oferuje to pośrednictwo pracy.
Jeżeli jesteś pracodawcą to w ramach pośrednictwa pracy możesz skorzystać z pomocy urzędu w poszukiwaniu pracowników. W ramach tej pomocy uzyskasz wsparcie w przygotowaniu oferty pracy, a także jej upowszechnieniu, doborze odpowiednich kandydatów, którzy następnie zostaną skierowani do ciebie na rozmowę. Na życzenie, w ramach realizacji usługi, urząd może zorganizować dla ciebie giełdę pracy lub zaprosić cię do wzięcia udziału jako wystawca w organizowanych targach pracy. Jakiego typu pomoc w ramach usługi oferuje urząd?
Podstawowym działaniem realizowanym przez powiatowy urząd pracy na rzecz pracodawcy w ramach pośrednictwa pracy jest przyjmowanie ofert pracy, a następnie podawanie ich do publicznej wiadomości w siedzibach urzędów i w Centralnej Bazie Ofert Pracy Jak zgłosić ofertę pracy?
Pracodawco, swoją ofertę pracy możesz zgłosić tylko w jednym wybranym przez siebie powiatowym urzędzie pracy, może to być urząd w powiecie, w którym prowadzisz swoją działalność albo w powiecie gdzie będzie wykonywana praca albo w dowolnym wybranym przez siebie urzędzie w Polsce. W tym celu możesz zgłosić się do urzędu osobiście i podczas wizyty dokonać zgłoszenia oferty. Możesz również zgłosić ofertę telefonicznie, a także przekazać ją do urzędu z wykorzystaniem poczty lub innych środków przekazu: faks, mail, e-formularz.
Obecnie przepisy nie określają jednolitego co do formy formularza, na którym należy dokonać zgłoszenia oferty pracy, określono jednak zakres informacji, jakie oferta musi zawierać aby urząd przyjął ją do realizacji i upowszechnił. Dla ułatwienia dokonania zgłoszenia w oparciu o podany zakres przygotowane zostały: - e-formularz oferty pracy udostępniony przez ministra właściwego ds. pracy na stronie praca.gov.pl, który po wypełnieniu jest automatycznie przekazywany do wskazanego przez ciebie urzędu pracy;
- formularz w wersji papierowej dostępny w urzędzie pracy, który po wypełnieniu można osobiście złożyć w urzędzie lub przesłać faksem czy pocztą tradycyjną;
- formularz w wersji elektronicznej lub e-formularz udostępniane na stronach internetowych poszczególnych urzędów pracy.
Dokonując zgłoszenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy musisz podać informacje dotyczące twojej firmy, zgłaszanego miejsca pracy, oczekiwań wobec kandydatów oraz sposobu, w który urząd będzie realizował ofertę.
Część informacji w zgłoszeniu jest obowiązkowa, część możesz dodać, jednak ich podanie nie jest obowiązkowe. W razie wątpliwości lub braku informacji urząd skontaktuje się i poprosi o ich uzupełnienie.
Pracodawco, pamiętaj! Urząd nie przyjmie oferty pracy jeżeli: - w jej treści zawrzesz treści dyskryminujące kandydatów do pracy,
- swoją ofertę zgłosiłeś wcześniej w innym urzędzie pracy,
- nie podałeś danych obowiązkowych i na wezwanie urzędu nie dokonałeś ich uzupełnienia.
Z odmową przyjęcia oferty przez urząd możesz spotkać się także jeżeli np. w okresie 365 dni przed dniem zgłoszenia oferty pracy zostałeś ukarany lub skazany prawomocnym wyrokiem za naruszenie przepisów prawa pracy albo jesteś objęty postępowaniem dotyczącym naruszenia przepisów prawa pracy. W tym przypadku decyzja o przyjęciu lub odmowie realizacji oferty zależy od urzędu pracy. Organizacja giełd i targów pracy
Pracownicy urzędu inicjują i organizują spotkania bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami w ramach giełd i targów pracy.
Pracodawco, urząd może zorganizować giełdę pracy na twój wniosek lub zaproponować ci zorganizowanie giełdy pracy w sytuacji gdy poszukujesz pracowników na wiele stanowisk lub gdy w urzędzie zarejestrowanych jest wiele osób spełniających wymagania określone w twojej ofercie. Dzięki udziałowi w giełdzie spotkasz się z większą liczbą kandydatów w jednym terminie i miejscu, bez konieczności umawiania spotkań z każdym kandydatem z osobna.
W ramach współpracy z urzędem pracodawcy mają możliwość wzięcia udziału w targach pracy jako wystawcy. Targi pracy polegają na umożliwieniu bezpośredniego kontaktu wielu pracodawców z wieloma kandydatami do pracy w tym samym miejscu i czasie. W czasie targów pracy możesz zaprezentować swoje oferty pracy i znaleźć kandydatów odpowiadających twoim wymaganiom.
Targi pracy są wydarzeniem, które urząd pracy może zorganizować: - samodzielnie – zasięg targów lokalny, obejmujący dany powiat,
- we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy lub innymi powiatowymi urzędami pracy lub innymi instytucjami – zasięg targów regionalny, krajowy lub międzynarodowy .
Informacje o organizowanych giełdach i targach pracy publikowane są na stronie CBOP w zakładce "Kalendarz targów, giełd i szkoleń".
Ważnym zadaniem urzędu jest również informowanie klientów o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy oraz przekazywanie osobom bezrobotnym informacji o przysługujących im prawach i obowiązkach wynikających z rejestracji w urzędzie. Kto i w jaki sposób może skorzystać z pośrednictwa pracy?
Z usługi pośrednictwa pracy może skorzystać każdy gdyż jest ono świadczone dla osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy, w tym obywateli państw EOG, pracodawców krajowych oraz pracodawców z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej i innych państw jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób. Jakich korzyści dostarcza usługa?
Pośrednictwo pracy jest świadczone wszystkim zainteresowanym bezpłatnie zgodnie z zasadami: - dostępności usługi dla poszukujących pracy oraz dla pracodawców;
- dobrowolności – oznaczającej wolne od przymusu korzystanie z usługi;
- równości – oznaczającej obowiązek udzielania wszystkim bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w znalezieniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną;
- jawności – oznaczającej, że każde wolne miejsce pracy zgłoszone do urzędu pracy jest podawane do wiadomości bezrobotnym i poszukującym pracy.
Podstawa prawna
Czym jest pośrednictwo pracy?
Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych usług rynku pracy, realizowaną przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy na rzecz poszukujących pracy oraz pracodawców.
Jeżeli jesteś osobą niezarejestrowaną jako bezrobotny lub poszukujący pracy w powiatowym urzędzie pracy również możesz również możesz korzystać z pomocy urzędu w zakresie pośrednictwa pracy. Uzyskasz tam informacje o ofertach pracy i organizowanych targach pracy, a także możliwościach skorzystania z innej pomocy oferowanej przez urząd w sytuacji gdy skorzystanie z niej nie wymaga rejestracji w urzędzie. Jakiego typu pomoc jest oferowana osobom niezarejestrowanym?
W ramach usługi pośrednictwa pracy urzędy pracy realizują szereg zadań na rzecz swoich klientów - osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych oraz pracodawców.
Najważniejszymi działaniami w ramach usługi jest pozyskiwanie ofert pracy oraz udostępnianie do wiadomości publicznej w siedzibach urzędów i w Centralnej Bazie Ofert Pracy, a także poprzez inne środki masowego przekazu.
Przyjęcie oferty pracy i jej upowszechnienie wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiedniego kandydata na zgłoszone miejsce, dlatego też pracownicy realizujący zadania w ramach usługi z jednej strony udzielają pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia poprzez przekazywanie informacji o ofertach pracy i kierowanie ich do pracodawców na rozmowę kwalifikacyjną. Urzędy przyjmują i upowszechniają także oferty pracy, w których pracodawcy podają do publicznej wiadomości dane kontaktowe dając możliwość zgłaszania się na nie osobom, które nie są zarejestrowane w urzędzie, a chciałyby z oferty skorzystać.
Ponadto pracownicy inicjują i organizują spotkania z pracodawcami w ramach targów pracy.
Ważnym zadaniem jest również informowanie klientów o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy. Kto i w jaki sposób może skorzystać z pośrednictwa pracy?
Z usługi pośrednictwa pracy może skorzystać każdy ponieważ jest ono świadczone dla osób zarejestrowanych i niezarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy, w tym obywateli państw EOG, pracodawców krajowych oraz pracodawców z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej i innych państw jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób. Jakich korzyści dostarcza usługa?
Pośrednictwo pracy jest świadczone wszystkim zainteresowanym bezpłatnie zgodnie z zasadami: - dostępności usługi dla poszukujących pracy oraz dla pracodawców;
- dobrowolności - oznaczającej wolne od przymusu korzystanie z usługi;
- równości - oznaczającej obowiązek udzielania wszystkim bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w znalezieniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną;
- jawności - oznaczającej, że każde wolne miejsce pracy zgłoszone do urzędu pracy jest podawane do wiadomości.
Co to jest oferta pracy?
Oferta - to wolne od wymagań naruszających zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów prawa pracy, zgłoszenie przez pracodawcę do powiatowego urzędu pracy co najmniej jednego wolnego miejsca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w określonym zawodzie lub specjalności w celu uzyskania pomocy w znalezieniu odpowiedniego pracownika - ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy- art. 2 ust. 1 pkt 16a. Rodzaje ofert pracy?
Urząd pracy przyjmuje od pracodawcy ofertę pracy i podaje ją do publicznej wiadomości jako ofertę otwartą lub zamkniętą.
Oferta otwarta to oferta pracy, w której pracodawca wyraził zgodę na upowszechnienie danych kontaktowych.
Na ofertę otwartą mogą zgłaszać się samodzielnie osoby, także niezarejestrowane w urzędzie, które zainteresuje opublikowana oferta.
Oferta zamknięta to oferta pracy, w której pracodawca zastrzegł swoje dane do wiadomości urzędu i tylko tych osób zarejestrowanych w urzędzie, które będą kierowane do tego pracodawcy w związku ze zgłoszona ofertą.
Na ofertę zamkniętą doradca klienta kieruje osoby zarejestrowane, których kompetencje może określić i dla których dana oferta spełnia wymagania oferty odpowiedniej pracy, a one same spełniają wymagania postawione przez pracodawcę w ofercie. Targi pracy
Jest to jedna z form bezpośredniego kontaktu wielu pracodawców z wieloma kandydatami do pracy, w celu prezentacji ofert pracy lub propozycji miejsc pracy oraz pozyskania do pracy kandydatów odpowiadających wymaganiom poszczególnych pracodawców.
Targi pracy są wydarzeniem, które urząd pracy może zorganizować: - samodzielnie - zasięg targów lokalny, obejmujący obszar jednego powiatu,
- we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy lub innymi powiatowymi urzędami pracy lub innymi instytucjami - zasięg targów regionalny, krajowy lub międzynarodowy.
Pamiętaj! Udział w targach pracy, to jedna z możliwości poszukiwania pracy. Możliwość spotkania z wieloma pracodawcami, przeprowadzenia rozmowy, nawiązania kontaktu z pracodawcą, pozostawienia swojego CV.
Jedna wizyta na targach pracy może skutkować znalezieniem zatrudnienia lub zmianą pracy na bardziej interesującą.
Informację o targach organizowanych w twojej okolicy możesz uzyskać na stronie Centralnej Bazy Ofert Pracy w zakładce „Kalendarz targów, giełd i szkoleń", na stronie powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy, informacje te mogą pojawić się również za pośrednictwem innych mediów, z którymi współpracuje urząd.
Czym jest pośrednictwo pracy?
Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych usług rynku pracy, realizowaną przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy na rzecz poszukujących pracy oraz pracodawców.
Jeżeli jesteś osobą szukającą pracy to w ramach usługi możesz uzyskać informacje o ofertach pracy, organizowanych giełdach i targach pracy, a także możliwościach skorzystania z innej pomocy oferowanej przez urząd w sytuacji, gdy twoje potrzeby są większe niż oferuje to pośrednictwo pracy.
Jeżeli jesteś pracodawcą to w ramach pośrednictwa pracy możesz skorzystać z pomocy urzędu w poszukiwaniu pracowników. W ramach tej pomocy uzyskasz wsparcie w przygotowaniu oferty pracy, a także jej upowszechnieniu, doborze odpowiednich kandydatów, którzy następnie zostaną skierowani do ciebie na rozmowę. Na życzenie, w ramach realizacji usługi, urząd może zorganizować dla ciebie giełdę pracy lub zaprosić cię do wzięcia udziału jako wystawca w organizowanych targach pracy. Jakiego typu pomoc w ramach usługi oferuje urząd?
W ramach usługi pośrednictwa pracy urzędy pracy realizują szereg zadań na rzecz swoich klientów – bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców.
Najważniejszymi działaniami podejmowanymi w ramach usługi jest pozyskiwanie od pracodawców ofert pracy, które następnie upowszechniane są do publicznej wiadomości w siedzibach urzędów i w Centralnej Bazie Ofert Pracy, a także poprzez inne środki masowego przekazu.
Przyjęcie oferty pracy i jej upowszechnienie wiąże się z koniecznością zapewnienia przez urząd odpowiedniego kandydata na zgłoszone miejsce pracy. Pracownicy urzędu realizujący zadania w ramach usługi z jednej strony udzielają pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia poprzez przekazywanie informacji o ofertach pracy i kierowanie ich do pracodawców na rozmowę kwalifikacyjną, z drugiej udzielają pomocy pracodawcom w pozyskaniu odpowiednich pracowników kierując osoby, które najlepiej spełniają wymagania zgłoszone w ofercie pracy.
Pracownicy urzędu inicjują i organizują spotkania bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami w ramach giełd i targów pracy.
Ważnym zadaniem jest również informowanie klientów o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy oraz przekazywanie osobom bezrobotnym informacji o przysługujących im prawach i obowiązkach wynikających z rejestracji w urzędzie. Kto i w jaki sposób może skorzystać z pośrednictwa pracy?
Z usługi pośrednictwa pracy może skorzystać każdy gdyż jest ono świadczone dla osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy, w tym obywateli państw EOG, pracodawców krajowych oraz pracodawców z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej i innych państw jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób. Jakich korzyści dostarcza usługa?
Pośrednictwo pracy jest świadczone wszystkim zainteresowanym bezpłatnie zgodnie z zasadami: - dostępności usługi dla poszukujących pracy oraz dla pracodawców;
- dobrowolności – oznaczającej wolne od przymusu korzystanie z usługi;
- równości – oznaczającej obowiązek udzielania wszystkim bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w znalezieniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną;
- jawności – oznaczającej, że każde wolne miejsce pracy zgłoszone do urzędu pracy jest podawane do wiadomości bezrobotnym i poszukującym pracy.
Podstawa prawna