Na czym polega usługa poradnictwa zawodowego?
Poradnictwo zawodowe jest usługą, w ramach której pracodawcy mogą skorzystać ze specjalistycznej pomocy doradców zawodowych zatrudnionych w urzędzie pracy.Poradnictwo zawodowe świadczone przez urzędy pracy, adresowane do pracodawców, obejmuje:
- pomoc w doborze kandydatów do pracy spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
- pomoc we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.
W jaki sposób doradca zawodowy może pomóc pracodawcy?
Pracodawca może skorzystać z pomocy powiatowego urzędu pracy w doborze kandydatów na zgłoszone w ofercie stanowisko pracy, a także ze wsparcia w rozwoju zawodowym własnym i pracowników. Pomoc udzielana jest poprzez porady zawodowe, informacje na temat rynku pracy oraz możliwości szkolenia i kształcenia.Doradca zawodowy może pomóc w procesie rekrutacji, począwszy od określenia cech psychofizycznych niezbędnych do wykonywania konkretnego zawodu, poprzez pomoc w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów do pracy spośród osób bezrobotych i poszukujących pracy.
Pomoc pracodawcy w doborze kandydatów może być świadczona wtedy, gdy powiatowy urząd pracy przyjmie do realizacji ofertę pracy od tego pracodawcy. Następnie pracodawca winien złożyć w urzędzie pracy pisemny wniosek, o możliwość skorzystania z pomocy doradcy zawodowego w doborze kandydatów na miejsce/a pracy zgłoszone przez niego w ofercie pracy. Wniosek ten może być złożony równocześnie z ofertą pracy.
Kto i w jaki sposób może skorzystać z usług doradców zawodowych urzędu pracy?
Usługi poradnictwa zawodowego są adresowane do pracodawców krajowych. Usługi z zakresu poradnictwa dla pracodawców są realizowane zgodnie z zasadami:- dostępności usług poradnictwa zawodowego,
- dobrowolności,
- równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową,
- swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia,
- bezpłatności,
- poufności i ochrony danych.
Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę pracodawcy,
- adres,
- numer telefonu i faksu,
- adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej, jeżeli pracodawca posiada tego typu środki komunikacji,
- imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów,
- numer identyfikacji podatkowej NIP,
- określenie zakresu oczekiwanej pomocy.
- imię i nazwisko,
- numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
- numer identyfikacji podatkowej pracodawcy NIP.